Q&A

Q&A met Slava Makarov – 31/07/2016

Q&A – Voorwoord

Slava Makarov, een van de bedenkers van World of Tanks, was te vinden voor een live stream waarin allerhande vragen konden worden gesteld door spelers, critici, enz. Hieronder vind je de meest interessante antwoorden terug.

Dit hebben we vertaald van Russisch naar Nederlands. Excuseer ons dus voor eventuele onsamenhangende zinnen. 😉

slava_makarov

Q&A – Interessante antwoorden

Ik speelde veel WoT op console en Blitz en wanneer ik naar de interface kijk van de PC-versie, zie ik dat er veel verouderd is. Heel veel zaken moeten aangepast worden. Het is echt een beetje een negatieve shock dat ik heb opgelopen.

Na “Rubicon” hadden we talrijke vergaderingen over hoe het zover is kunnen komen dat WoT op de rand van de afgrond staat. Vanaf dat moment heeft Wargaming de algemene manager en het hoofd van ontwikkelingen aan de deur gezet (of zijn ze zelf vertrokken) –eindelijk wat goed nieuws! 😛

nvdr: het lijkt daar ook soms een komen en gaan van werknemers bij Wargaming. 😛

Omtrent arty (SPG) zijn er heel wat vragen en opmerkingen, waaronder de vragen waarom en met welk doel sommige zaken werden geïmplementeerd, hoe het was op de Super Test en hoe het nu in het spel is. Kijk, momenteel hebben we enorm veel informatie verzameld omtrent SPG’s. Ze uit het spel halen, kunnen we niet maken, maar een aantal beperkingen stellen is zeker aan de orde.

nvdr: denk maar aan wat men nu aan het testen is (of getest heeft) op de Sandbox Server: one-shot kansen voor arty zijn uit den boze. Ze hebben nu wel de verdovingsfactor gekregen.

OP tanks – een algemene balancering moet er komen. Misschien zijn we tijdens de eerste testfase op de Sandbox Server net iets te ver gegaan, maar we hebben de spelers beloofd om elk voertuig onder handen te nemen en dat hebben we ook gedaan voor tier 9-10. We zetten dit werk alleszins verder voor de andere tiers. (de informatie die we hebben verzameld op Sandbox ging van het ene uiterste in het andere –we weten soms niet goed wat eerst te doen nu. 😛 )

Speler en streamer Murazor is een goede aanvulling in het team. (een toffe kerel die mee op de trein wil springen 😛 )

Ja, we erkennen het probleem van de turbo-battles (winnen/verliezen met 15:0, 15:4, enz.). Diegenen die denken dat we de battletijden gaan aanpassen naar maximum 5 minuten, leven in een droomwereld. Dat is praktisch onhaalbaar.

Sommige nieuwe premium tanks zijn slecht, dat klopt. Eerst en vooral moeten we achterhalen wanneer en door wie ze werden gemaakt en waarom ze op deze manier werden gemaakt. Daarna kunnen we zien wat er dient te veranderen (als dat al mogelijk zal zijn). (Onthoud dat de regel voor Premium tanks is: “verzamelen van credits”! 😛 )

De Tsjechische tanks zijn inderdaad OP. Hier weten we wel wie ze heeft gemaakt. Wat we hieruit leren is dat we de manier waarop tanks worden getest, moeten aanpassen.

Momenteel ben ik niet zo gelukkig met onze maps en ik begrijp ook niet hoe het zo slecht is kunnen komen. Een lichtpuntje is dat we eindelijk een van de eerste mapbouwers terug in het team hebben (maker van bv. Himmelsdorf en Karelia). Nu moet ik alles eens bekijken en daarna voorleggen aan de ontwikkelaars. Stap per stap kunnen we zaken aanpakken en terug in de goede richting gaan opbouwen.

Er zijn heel veel zaken die zo snel mogelijk moeten worden aangepakt. In mijn ogen is het allereerste waar we werk moeten van maken het Matchmakingsysteem. Tests hebben ook uitgewezen dat we een compleet nieuw niveau aan lichte tanks nodig hebben (verder dan tier 8).

We zijn volledig op onszelf aangewezen, hebben geen informatie uit bv. voorgaande spellen, hebben geen voorgaande statistieken waar we kunnen op afgaan, wanneer we het hebben over de herbalancering van de tanks. Al doende leert men en we trachten ons werk naar behoren uit te voeren. Maar nu hebben we Murazor in ons team en die man heeft precies een Zesde Zintuig ingebouwd als het op tanks aankomt. Hij weet (bijna) perfect hoe een tank zal reageren en wat er moet worden aangepast.

Er moet zeker rekening gehouden worden met de psychologie, denkwijze van een speler die een nieuwe map gaat spelen. En laat dit nu net een punt zijn waar we niet sterk in onze schoenen staan. 🙁

slava_makarov_02

De Premium Munitie (gold ammo) zal zeker onderhanden worden genomen! (we gaan munitie invoeren “Made in China” 😛 )

Kijk, het probleem is niet zozeer de gold ammo. Het aantal premium patronen dat wordt afgevuurd is niet zo drastisch gestegen. Een groot probleem is dat heel veel tanks een veel betere kijkafstand hebben gekregen en daardoor gaan spelers (bij wijze van spreken) van de ene kant van de map naar de andere schieten. De gold ammo is daarop de kers op de taart natuurlijk.

Zoeken naar historische informatie voor de Japanse Zware tank lijn was een hel. Heel veel e-mails en interviews werden gemaakt met Japanse historici om toch maar aan wat informatie op papier te geraken.

Tegen het nieuwe jaar zouden alle nieuwe zaken die reeds werden ontwikkeld, worden geïmplementeerd. (En alles wat goed is, blijft natuurlijk 😛 )

De volgende update is gepland in september. (Het zou me niks verbazen moest dat 11 september zijn 😛 )

Op het einde van het jaar komt er een enorme patch!

Op de Sandbox Server zullen nog enkele experimenten worden getest, maar deze keer zullen er geen enorme veranderingen worden doorgevoerd.

Hoe we momenteel statistieken lezen, is niet de correcte manier. Ik zoek naar een oplossing voor dit probleem. Op een gegeven moment zijn we teveel ingegaan op louter statistieken zodat we het objectieve perspectief uit het oog verloren zijn. statistieken zijn heel belangrijk, maar zouden niet het enige mogen zijn waar alles vanaf hangt.

Mikhail Zhivets (Storm) verlaat dit project (WoT). Hij zal op de achtergrond nog steeds hulp bieden, maar momenteel is hij zijn job een beetje moe.

Het nieuwe Matchmakingsysteem zou het probleem met +/-2 tier tanks moeten oplossen. (eindelijk!)


Dit zijn zo de belangrijkste zaken die werden verteld/beantwoord. Wanneer je naar de stream keek, kon je duidelijk de lijn terugvinden waarin Wargaming een nieuw (oud) pad wil bewandelen. Ze willen een hechtere band met de spelers en luisteren naar wat ze hebben te vertellen/vragen. er zijn nu reeds enkele “klungels” uit het team gegooid (ontslag) en enkele oude werknemers werden terug in dienst genomen. Op deze manier wil Wargaming een stap terugzetten naar de oude glorie van het spel.

Het valt ook op dat er niks wordt verteld over verboden mods en cheats. Dat doet Wargaming bewust. Ze hebben een beleid aangenomen waarin ze zeggen dat hoe minder er over mods en cheats wordt verteld, hoe beter. Want … hoe meer er over verboden mods en cheats wordt gepraat, hoe meer deze ook in de schijnwerper komen te staan. Dat Wargaming werk maakt van een anti-cheat programma is geweten. De dag dat dit officieel zal worden geïmplementeerd zal een Nationale Rouwdag worden voor vele Poolse en Turkse spelers. 😛 Zij gebruiken nl. de verboden mods naar hartenlust (en daar is bewijs van).

Nu is het dus afwachten tot de patch in september en daarna de nieuwe Rubicon ergens in december. 😉

woti_handtekening


Geef een reactie